A hazai közútkezelésben is egyre nagyobb szerepe van a digitalizációnak. Olyan rövidítések és szavak jelentek meg a közutas mindennapokban, mint a C-Roads, a CEDR, PIARC, ETSI, ITS, RSU, 5G. Hogy ezek pontosan mit jelentenek, hol és hogyan kapcsolódik be a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az autonóm autóvezetés támogatásába, miért mondhatjuk el magunkról, hogy Európán belül is élen járunk a jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs technológiák tesztelésében és kiépítésében, arról rendhagyó módon és a jelenlegi pandémiás helyzet miatt egy online workshopot tartott a Magyar Közút, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Commsignia.
A worskshopon a jármű és infrastruktúra közötti projektek kutatásában, fejlesztésében és üzemeltetésében résztvevő cégek képviseltették magukat. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. több előadóval, Szilvai József Attila vezérigazgatóval, Verdes Máté intelligens közlekedési rendszerek osztályvezetővel és Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezetővel vett részt. Előadott továbbá Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezetője és Virág László, a Commsignia műszaki és technológiai igazgatója.
A Magyar Közút előadói bemutatták, hogyan változtatják meg egy kívülről hagyományosnak tekinthető szektor mindennapjait a modern technológiák és ezen kihívásokat hogyan kezelik. Betekintést adtak több hazai és nemzetközi szervezet erőfeszítéseibe, a közútkezelői munkát jelentősen befolyásoló új trendekbe, az önvezető autózás felé vezető folyamatokba és különösen a jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció területébe. A Magyar Közút nagy hangsúlyt fektet az együttműködésekre, mind az oktatás, kutatás és fejlesztés terén, valamint az ipari kapcsolatokra is. Emellett részt vesznek a munkavállalók számos nemzetközi és hazai szervezet munkájában, ami a tudástranszfert és a külföldi tapasztalatok, jó gyakorlatok hazai alkalmazását segíti elő. A digitalizáció térnyerésével a klasszikus közútkezelői munka is egyre inkább adatvezéreltté válik, segítve ezzel a döntés előkészítést, a közúti infrastruktúra teljesítményének értékelését és az utastájékoztatást is. Jól felfogott érdeke a közútkezelőnek, hogy igyekezzen a digitalizációban rejlő lehetőségeket kihasználni, de ennek alapja a megfelelő minőségű adat és a megfelelő vállalati kultúra.
A Magyar Közút prezentációja itt érhető el:
Digitalizáció, kommunikáció, önvezetés
Ugyanakkor nemcsak tervezés, hanem már konkrét projektek megvalósítása is folyamatban van. Győrben például befejeződött a jármű és infrastruktúra közötti fejlesztési munka kivitelezése, így a kisalföldi megyeszékhely lesz az első hazai település, ahol jelzőlámpákkal szabályozott kooperatív rendszert építenek ki hosszabb szakaszon a még biztonságosabb közlekedés érdekében. A rendszer a tervek szerint 2021. első negyedévében élesedhet. A győri pilot projektben elérhető lesz az optimális sebesség ajánlása zöld jelzéshez, a zöld jelzésből hátralévő idő mutatása, tilos jelzés megsértésére figyelmeztetés és néhány gyorsforgalmi úton kiemelkedően fontos szolgáltatás is, amelynek van városi relevanciája, mint például a figyelem felhívása torlódásra, úton folyó munkákra vagy az időjárási körülményekre.
A Commsignia rámutatott, hogy az útkezelők és a városvezetők világszerte felismerik a járműkommunikáció, a V2X technológia jelentőségét, mellyel növelhetik a közlekedés biztonságát, optimalizálhatják a forgalmat. A budapesti központú, magyar mérnököket foglalkoztató Commsignia ehhez biztosít eszközöket, melyeket a hazai autópályák mentén és Győrben is alkalmaznak. Jól mutatja a járműkommunikáció iránti növekvő érdeklődést, hogy a Magyar Közút világszínvonalú hazai fejlesztési projektjei mellett a Commsignia számos más régióba szállít V2X-megoldásokat, például Csehországba és az Egyesült Államokba. A Commsignia prezentációja itt érhető el:
http://commsignia.com/cheatsheet
Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezetője a sajtóbeszélgetés kapcsán kiemelte a Magyar Közút és a Műegyetem kutatási együttműködéseinek fontosságát. Az egyik ilyen az M86-os autóút időszakos lezárásához kapcsolódik (https://www.automateddrive.bme.hu/blog-posts/intelligent-infrastructure-testing-on-the-m86-road), melynek keretében az érzékelőkkel felszerelt intelligens közúti infrastruktúra és az autonóm közúti járművek együttműködését vizsgálták a még biztonságosabb közlekedésért. „Bizakodással tölt el, hogy a kutatás és az innováció a Magyar Közút szervezetében nemcsak érdekességként jelenik meg, hanem annak szerves részévé kezd válni.” – tette hozzá dr. Szalay Zsolt. A tanszékvezető az online előadásában bemutatta a Mobilitás Platform (http://mobilitasplatform.hu/) felépítését és működését is, mely a ZalaZONE tesztpályához kötődő, de azon túlmutató feladatokkal foglalkozik.
Például ennek keretében működik a Közúti Infrastruktúra munkacsoport, melyet Tomaschek Tamás, a Magyar Közút forgalomszabályozási csoportvezetője irányít. A munkacsoport feladata többek között az okos utak műszaki követelményeinek meghatározása, hogy például az M76-os autópálya olyan okos út lehessen, amit ma a technika állása lehetővé tesz.
A győri és az M1-es autópályán elkészült fejlesztések fotói a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hivatalos Instagram oldalán találhatóak: https://www.instagram.com/p/CHuMBNAqfRW/?igshid=16sqcy7w9l2vg